Lettre et le néant

Roland Dyens dialoguait avec les membres du forum en Novembre 2010.
Règles du forum
Image

Roland Dyens dialoguait avec les membres du forum en Novembre 2010. Les discussions auxquelles Roland a participé sont maintenant verrouillées, parce que Roland n'est pas là pour y participer.
Virginie77

Lettre et le néant

Message par Virginie77 » ven. 19 novembre 2010, 20:32

Bonjour,

J'ai été très surprise par la Lettre et le néant.
Par curiosité, je désirerai savoir quels étaient les objectifs de ce morceau? Quel message véhicule-t-il?

Cordialement

:bye:

(I was very surprised by "Lettre et le néant". I'm curious to know what were the aims of this piece, and what message does it convey?)

Roland Dyens

Re: Lettre et le néant

Message par Roland Dyens » lun. 22 novembre 2010, 12:20

Virginie77 a écrit :Bonjour,

Bonjour Virginie,

J'ai été très surprise par la Lettre et le néant.
Par curiosité, je désirerai savoir quels étaient les objectifs de ce morceau? Quel message véhicule-t-il?

Oh, rien de bien "malin", encore moins d' "intellectuel".
Voici ma réponse à votre question.
L'humour ayant toujours été d'une grande importance tant de ma vie au quotidyens que de mon travail de musicien, j'ai profité du privilège que m'offrait mon éditeur d'alors (Henry Lemoine) pour publier deux pages "vides", au sens "sans musique écrite dessus". Et puis le grand amoureux des mots et de leurs jeux que je suis n'a pas résisté au plaisir d'intituler la 13e lettre "Lettre et le néant" en référence à l'essai majeur de Jean-Paul Sartre (l'Etre et le néant). Avec, en prime, le Jean-Sol Partre de l'Écume des jours de Boris Vian comme dédicataire. Ceci (chez moi en tout cas) s'appelle un clin d'oeil :wink: et donc tout ce qu'il y a de plus "gratos", ne relevant aucunement d'un message qui, par définition, ne le serait pas.
Ceci pour la face immergée de l'iceberg disons.
Mais il y une deuxième lecture à ce titre qui semble vous étonner Virginie et c'est celle-ci qui pourrait s'avérer plus "sérieuse" en fait.
Moi, je verrais cela comme une façon de rendre hommage à l'importance d'un élément sinon bafoué, du moins mal considéré en musique. Et cette chose, cruciale, s'appelle le silence. Alors si "message" il y a, ce ne pourrait être que celui-ci en effet :)

À bientôt et bonne chance dans votre musique.

Roland Dyens

Cordialement

:bye:

(I was very surprised by "Lettre et le néant". I'm curious to know what were the aims of this piece, and what message does it convey?)

English translation:
Oh, nothing really "clever", still less "intellectual".
Here is my answer to your question.
Humour having always been of great importance both in my everydyens life and in my work as a musician, I took advantage of the chance offered to me by my then-editor (Henry Lemoine) to publish two "empty" pages, in the sense of "without any music written on them." And then the great lover of words and their games that I am couldn't resist the temptation to name the 13th letter "Letter and Nothingness" in reference to the major essay of Jean-Paul Sartre (Being and nothingness) [French pun: Lettre/L'être]. With, as an added bonus, the character Jean-Sol Partre from the novel "l'Écume des jours" by Boris Vian as dedicatee. This is called a wink :wink: (by me anyway) and so anything else is a "freebie", and totally unconnected with any message which, by definition, would not be.
This is the hidden face of the iceberg, say.
But there is a second way of reading this title which seems to surprise you Virginie and it is this which could prove to be more "serious" in fact.
Personally, I would see it as a way to pay tribute to the importance of an element which, if not scoffed at, is at least frowned upon in music. And this crucial thing is called silence. So if there is a "message", it could only in fact be that one.

saeid2

what's behind?!

Message par saeid2 » lun. 22 novembre 2010, 15:14

hi dear Roland
you are as a legend to me and all of my guitarist friends in Iran.
first time I got familiar with you by your awesome piece "Tango en sky" and then heard your music and BANG! I get started to fall in love with them!
first piece I tried to play was "la bicyclette"! it was fantastic and it really reminds me "the bicycle" it's rolling wheels and even falling the bicycle in a muddy pit!!
recently I heard your album (20 letters), here's my question: what's behind those songs? and specially what's behind the song "Lettre Au Neant" your 13th letter!?
thanks in advance for responding me,
Yours'
Saeid

Bonjour Cher Roland,
Vous êtes une légende pour moi et pour tous mes amis guitaristes d'Iran.
Je suis tombé amoureux de votre musique après avoir entendu "Tango en Skai".
La première de vos pièces que j'ai étudiée est "La Bicyclette".
Récemment j'ai écouté votre album "20 Letters".
Ma question: Qu'y a t-il derrière ces compositions ? Et particulièrement la 13ème: "Lettre au Néant" ?

GeoffB
Modérateur

Message par GeoffB » lun. 22 novembre 2010, 18:53

Hi Saeid,

Thanks for posting. We've joined your post onto this thread, as the previous post dealt with the same question. If you look at that, you'll see the explanation that Roland has just given about "Lettre et le Néant". Fascinating! :D

Best wishes,

Geoff

Roland Dyens

Re: what's behind?!

Message par Roland Dyens » lun. 22 novembre 2010, 19:13

saeid2 a écrit :hi dear Roland
Your words deeply touched my heart Saeid, thank you so much.
As Geoff rightly mentionned, I think I alreday responded de facto to your question regarding the quite "obscure" Lettre n° 13 :)

:merci: for your incredible support and convey my very best regards to your Iranian guitarist friends.
Will you ?

All the best in your music my dear.

Roland Dyens

saeid2 a écrit :you are as a legend to me and all of my guitarist friends in Iran.
first time I got familiar with you by your awesome piece "Tango en sky" and then heard your music and BANG! I get started to fall in love with them!
first piece I tried to play was "la bicyclette"! it was fantastic and it really reminds me "the bicycle" it's rolling wheels and even falling the bicycle in a muddy pit!!
recently I heard your album (20 letters), here's my question: what's behind those songs? and specially what's behind the song "Lettre Au Neant" your 13th letter!?
thanks in advance for responding me,
Yours'
Saeid

Bonjour Cher Roland,
Vous êtes une légende pour moi et pour tous mes amis guitaristes d'Iran.
Je suis tombé amoureux de votre musique après avoir entendu "Tango en Skai".
La première de vos pièces que j'ai étudiée est "La Bicyclette".
Récemment j'ai écouté votre album "20 Letters".
Ma question: Qu'y a t-il derrière ces compositions ? Et particulièrement la 13ème: "Lettre au Néant" ?

saeid2

Message par saeid2 » lun. 22 novembre 2010, 22:28

oh, my bad! I'm not well in "Francais"! :wink:
I opened this page by chance and saw my post here! however, thank you for joining us in these unforgettable days! :merci:

Revenir à « Roland Dyens sur Delcamp.fr »